Simson Schwalbe to motorower produkowany w NRD, w latach 1964-1986. Pierwsze seryjne oznaczenie z 1964 roku to KR51. Litery KR oznaczają w tłumaczeniu na język polski „Mały Skuter”, natomaist nazwa Schwalbe w języku polskim to „jaskółka”. Motorower ten stał się kultowy we wschodnich Niemczech, był on wówczas odpowiednikiem włoskiej Vespy. W 1986 roku został zastąpiony przez SR50. Schwalbe został wyprodukowany w liczbie ponad 1 miliona egzemplarzy. Pierwsza generacja Schwalbe była produkowana pod ogólnym oznaczeniem typu KR51 w latach 1964-1968. Posiadała dwusuwowy silnik chłodzony wentylatorem o pojemności 49,6 cm3 i mocy 3,4 KM. Początkowo KR51 był oferowany tylko z 3-biegową manualną skrzynią biegów. Schwalbe różniły się wieloma szczegółami, w zależności od roku produkcji. Przyspieszenie od 0 do 40 km/h wynosiło 9 sekund. Od 1967 roku Schwalbe był produkowany pod oznaczeniem KR51/1. Wersja ta posiadała inny silnik w którym poprawiono kulturę pracy oraz nieznacznie wzrosła moc do 3,6KM. Poprawiono także układ dolotowy oraz wydechowy, dzięki czemu poziom hałasu został znacznie obniżony. W KR51/1 filtr powietrza znajdował się pod kierownicą i był połączony z gaźnikiem za pomocą gumowych węży. Modele KR51 i KR51/1 ciężko rozróżnić pod względem wyglądu zewnętrznego. W 1974 roku wymieniono wydech, który posiadał charakterystyczną płaską końcówkę. KR51/1 wyprodukowano około 25 tysięcy egzemplarzy. Wersja KR51/1 F posiadała silnik M53/1KFR z nożną zmianą biegów. Wyprodukowano ok. 350 tysięcy egzemplarzy. W latach 1974-1980 produkowana była wersja KR51/1 K. Była to wersja posiadająca hydrauliczne tłumienie przedniego i tylnego zawierzenia oraz wydłużone siedzisko. KR 51/1 K wyprodukowano około 185 tysięcy egzemplarzy. W latach 1971-1980 produkowano wersję KR 51/1 S. Posiadała ona silnik o oznaczeniu M51/11AR, który wyposażony był w półautomatyczne sprzęgło, które wyeliminowało dźwignię sprzęgła na kierownicy. Podobnie jak w modelu „K” zastosowano hydrauliczne tłumienie zawieszenie oraz wydłużone siedzenie. W modelu KR51/1 S zastosowano układ zapłonowy z zewnętrzną cewką WN oraz przedni reflektor z żarówką o mocy 25/25W oraz napięciu 6V. Modelu KR51/1 S wyprodukowano około 44,6 tysiąca egzemplarzy.
źródło zdjęcia: wikipedia.de